Fjorårets store sjekk av maten på frokostbordet ga nedslående resultater, og heller ikke i år er det merkbar bedring å spore. – Det er fremdeles urovekkende dårlig merking av maten, sier Atle Wold, seksjonssjef i Mattilsynet.
Mattilsynet har for andre gang gjennomført en kampanje med merking av mat. Kampanjen omfattet merking av «hverdagsmaten» – matvarer som er viktige i det daglige kostholdet. – Årets sjekk avslører en lavere andel produkter med villedende varebetegnelse enn i fjor, det er positivt. På den annen side sjekket vi i år flere detaljer i ingrediensmerkingen og fant brudd på merkekravene i over halvparten av produktene. Dette er urovekkende, sier Wold.
Resultatene viste:
2 av 3 virksomheter hadde problemer med å overholde merkekravene.
32 % av produktene hadde mangelfull ingrediensliste.
26 % av produktene hadde mangelfull mengdeangivelse av ingredienser.
21 % av produkter hadde en ingrediensliste som ikke stemte med resepten.
8 % av produktene hadde villedende varebetegnelse i 2014, en nedgang fra 2013 hvor det funnet utgjorde 19 % av produktene.
I årets kampanje har Mattilsynet sjekket flere detaljer enn i fjor. Blant detaljene som er undersøkt, er varebetegnelse, mengdeangivelse av ingredienser som fremheves i merkingen, illustrasjoner, språk og ingrediensliste. Årets undersøkelse omfatter nærmere 500 produkter. Mattilsynet har tatt ut varer fra produsenter og importører og vurdert om merkingen er god nok. Der det er brudd på reglene må virksomheten endre merkingen eller sammensetningen av produktet – eller velge å slutte med produksjon/import av varen. Målet med tilsynskampanjene er å sørge for at maten merkes korrekt og at forbrukerne ikke blir villedet.